Platí jedno pravidlo – podle barev poznáme, zda je člověk otevřený nebo uzavřený.
Tmavé barvy, jako je černá, umožňují nositeli neutrální postoj. Výrazné barvy vytváří dojem otevřenosti a přátelství. To, jak na barvy reagujeme, je dáno kulturou, prostředím, ale také výchovou. Ovlivňují nás společenské zájmy, veřejný vkus, ekonomika a doba ve které žijeme.
Všichni víme, že objektivně barvy vlastně ani neexistují, ale tím se zde zabývat nebudu.
Pro mne nejlépe uchopitelné rozdělení barev je podle systému 3AXIS, kdy rozdělíme barvy na osu horní a dolní. Nahoře je nebe, slunce, což je realitě vzdálené a dole je země, hmota, což je realitě blízké. Barva poukazuje na naše emocionální myšlení.
Pokud nositelka inklinuje ke světlým odstínům barevného spektra, má tendence spíše k teoretickým myšlenkám, nápadům a vizím. Pro pochopení potřebuje vysvětlení a zdůvodnění.
Tato žena si bude klást otázky typu „.. jak věci fungují? .. z čeho vychází? ..“. Argumentovat jí můžete vysvětlením principů složení a mechanismů fungování.
Pokud nositelka naopak inklinuje k tmavým odstínům barevného spektra, má tendenci spíše k praktické realizaci činů. Tato žena si klade otázky typu: „.. K čemu je to dobré? Co tím získám? Kolik to stojí? Jaký je návod použití? ..“ Naše argumentace pak budou vysvětlení výhod konkrétního produktu, praktický návod použití, náklady na realizaci atd.
Pokud si žena vlasy ztmavuje, tak potřebuje konkrétní činy a výsledek musí být hlavně praktický. Pokud si žena vlasy zesvětluje, tak ráda plánuje, sní a potřebuje hlavně vize.
Toto pravidlo by měl mít na paměti každý muž. Je to přesný návod na to, jak má mluvit s blondýnkou a naopak, jak s černovláskou tak, aby dosáhl požadovaného cíle!
Musíme si také všímat rozdělení barev u oblečení, což podle 3AXIS znamená chování, neboli společenský scénář. Nositelka získává určitou roli v daném scénáři. Důležité jsou také doplňky a jejich tvary. Ukáží nám, zda má nositelka tendenci spíše ke slovnímu, logickému vyjadřování a nebo naopak obrazovému, barvitému pohledu. Pohled musí být ucelený a komplexní a vyloučit se musí náhody.
Ale nyní zpět k barvám samotným …
Jak je to s červenou?
KREV – OHEŇ
EGO – SÍLA
Ve dvacátých letech si ženy malovaly rty křiklavou červenou barvou na důkaz rostoucí ženské svobody. Vyjadřovaly tím osvobození sexuality. Jasně červená rtěnka v mužích vyvolává tělesnou touhu, naproti tomu narůžovělé a jemné rty symbolizují kultivovanost a úctu. Záleží tedy jen na vás, kterou roli budete chtít v daný okamžik hrát. :-)))
Žena v červené působí koketně, dynamicky a hravě. Při ovládání účinku červené je nesmírně důležité jaký materiál na oděv použijeme. Pokud použijeme jemnou tkaninu, zbavíme tím červenou své ostrosti. U červené je důležité jaký odstín zvolíte – různé odstíny mají odlišné poselství. Obecně se o červené barvě dá říci, že je barvou nadvlády.
V Asii je červená barvou nevěsty.
Červená – síla, autorita
Malinově červená – přátelská, inteligentní
Tmavě červená – síla, kreativita
Karmínová – erotika, vášeň, sexuální energie, vzrušivá
Růžová je vlastně červená, která je zbavená své ostrosti a vzteklosti. Je to barva jazyku, masa.
Tato barva uklidní a pohladí, budete v ní působit jemně a ohleduplně. Je to také jistý závan mladosti a svěžesti.
Růžová – uklidňující, laskavá, přináší uvolnění a pohodu
Pastelová růžová – utišující náklonnost
Bílá barva je synonymem čistoty, nevinnosti a ženskosti. Líbí se mi přirovnání Toby Fisherové, která říká: „ Luxus denního nošení bílých šatů si mohou dovolit jen lidé, v jejichž životě převažuje volný čas.“ V době, kdy nebyly pračky, byla bílá barva výsostným znakem statutární výlučnosti, neboli projevem ženy, o jejíž šaty se někdo stará a udržuje je v čistotě. Bílá je také barva ctnosti a vyzařuje důvěryhodnost. Vytváří v nás pocit čistoty a otevřenosti.
Nevěsty začali nosit bílé šaty až od dvacátých let minulého století. Do té doby se ženy vdávaly v šatech dle vlastního výběru.
Bílá – důvěryhodnost, uklidnění
Modrá barva je barva stability a důstojnosti. Je synonymem pro společenské postavení a vzbuzuje důvěru. Nese si charisma hloubky a důkladnosti. Okolí nás v modré vnímá jako uvážlivější a důvěryhodnější. Ideální barva pro bankéře, či právníky. Pokud se žena obleče do tmavě modré, bude působit důvěryhodně, naopak ve světle modré barvě bude vypadat moudřejší a duchovnější.
Modrá barva usnadňuje komunikaci a navozuje pohodu.
Tmavě modrá – důvěryhodnost, spořádanost, odpovědnost, autorita
Modrozelená – soucit, starostlivost, klid
Barva šedá je barvou kultivovanost, úrovně a výkonu. V této barvě se výborně cítí umělci, intelektuálové a filosofové. Oděv ve středně šedé barvě je synonymum pro ekonomickou a společenskou moc. Je také znakem blahobytu.
Tmavě šedá- úspěch, moc, vážnost
Žlutá barva je velmi komplikovaná, vyžaduje pozornost, ale zároveň vzbuzuje pocit nepohody, až úzkosti. Mě osobně velmi irituje, pokud někdo nosí žlutou ve stylu Dana Nekonečného a není zrovna někde na dovolené. Podle psychologů žlutá zvyšuje hladinu adrenalinu. Je to barva, ve které se mísí spojení energie a chuti. Jde o tzv. teritoriální barvu. Zlatá je také symbolem bohatství. Pozor na kombinaci žluté a černé. Jde o velmi nebezpečnou kombinaci.
Fialová – purpurová barva je barvou nedostupné důstojnosti. Je to barva královské moci.
Fialová – pochopení, intuice
Zelená barva uklidňuje a patří do oblasti prožívání a emocí. Vnáší harmonii a podporuje schopnost rozhodování. Světle zelené odstíny navozují až euforické pocity klidu. Zelená barva je doslova hojivá. Omlazuje a slibuje nové začátky. Je to komplementární barva červené, takže pokud koukáte do zelené, dodává vám energii – červenou. Pokud má žena zelenou barvu, působí mladě a otevřeně. Khaki zelená je barva prestiže, ale pouze když je nošená pro sportovní účely. Nehodí se pro konzervativní profese.
Hnědá barva je barvou stability, barvou země. Hnědou vždy nosila dělnická třída a tak je spojená s jistou pokorou. Pokud má žena hnědou barvu, je vnímána jako velmi spolehlivá, působí vyrovnaně a lidé se vedle ní cítí bezpečně. Pokud chcete k hnědé barvě přidat emoce je třeba k ní přidat nějakou komplementární barvu. Hnědá barva je také aktuálně velmi oblíbená u vyšších vrstev. Budete v ní působit usedle, ale nikoliv fádně. Hodně záleží na odstínu a kombinaci.
Hnědá – spolehlivost, bezpečnost, vřelost
Oranžová barva snižuje společenský status a je naprosto nevhodná pro konzervativní profese. Ideální pro reklamní účely, hospody či restaurace. Oranžová je nevhodná na oblečení, pokud zrovna nejsme v Asii na dovolené. Je spojená s klauny… :-))) V oranžové vás nikdo nebude brát moc vážně, ale nutno podotknout, že žena která nosí ráda oranžovou je jistě velmi srdečná a temperamentní.