Jedná se o doplněk, který je nepochybně jedním z nejsilnějších symbolů mužství. Doplněk, který doplňuje muže, je to výrazný falický symbol. Bohužel už není tak často viděn, jako tomu bylo dříve. Někteří muži kravaty neradi nosí, jelikož pro ně představuje jisté omezení. Je to podobné omezení jakým jsou pro ženu např. lodičky na vysokém podpatku. Podle psychologie kravatou muž ukazuje jakým způsobem bude realizovat svá slova
Podle PhDr. Krejčíře se jedná o prezentaci exekutivy – moci výkonné.
O exekutivě mluví často Eliška Hašková Coolidge, která pracovala skoro dvacet let v Bílém domě jako asistentka pěti amerických prezidentů. Exekutiva je tedy moc výkonná a muž s kravatou je vykonavatelem. Kravata by měla sahat k pásku u kalhot. Pokud tomu tak není a má ji někde na břiše, tak jeho komunikace končí v egu, u vlastního prospěchu, nikoliv v realizaci či v pudech, tedy u pásku, kde by měla správně končit. Jinými slovy, co řeknu, to také vykonám. Proto moc výkonná.
U kravaty je také důležité sledovat barvu, délku i vzor. Tmavá poukazuje na reálnost toho co říká. Světlá na teoretiku projevu. Není náhoda, že američtí prezidenti často nosí červenou kravatu. Volba barvy a vzoru je předem daná hra, která podvědomě výrazně ovlivňuje voliče.
Velmi zajímaví jsou muži, kteří rádi nosí motýlky. Tímto způsobem jasně ukazují na prezentaci v oblasti komunikace, tedy krku. Jedná se o muže tzv. „mluvky“, kteří bravurně vládnou slovem i písmem. Motýlky rád nosí např. Roman Šmucler (prezident České stomatologické komory a bývalý moderátor), Miroslav Macek (publicista, komentátor a bývalý politik), či Karel Schwarzenberg.
Muž s motýlkem má vždy skvělé vyjadřovací schopnosti. Mluví rád a dobře.
U tématu kravat a pánského oblečení na ženách bych ještě ráda vzpomněla slavnou Marlene Dietrich, která jako první oblékla pánský oblek a kravatu. Způsobila tím doslova sexuální revoluci.
Sex – appeal mužského vzhledu na ženách v mužích vyvolává homosexuální představy. Umožňují také požitek z flirtu bez závazků či sňatku. Sex bez podmínek. Marlen Dietrich milovala muže i ženy a obě pohlaví milovali ji. Do té doby nebylo možné, aby žena vyšla v pánských kalhotách, či saku. Stala se první ženou, která se veřejně přihlásila k lásce obou pohlaví a také si tuto informaci na sebe veřejně oblékla. Nutno dodat, že se jednalo o dvacátá léta minulého století, kdy vládla přísná pravidla v odívání. Postavy stříbrného plátna měly v té době největší vliv na reformu oblékání.
V této době začalo být také velmi modní opálené tělo.