Dnes bych vám ráda přiblížila můj jednoduchý styl, který mnohé trošku irituje a někteří nechápou, jak může někdo, kdo chodí pořád ve stejném pracovat v módě. Já odpovídám, no právě proto!
Všichni ví, že ve fashion průmyslu se pohybuji již 30let. Tento obor jsem studovala, dokonce na několika školách jak v ČR, tak i zahraničí. Možná i díky tomu jsem nakonec vyznavačkou „anti-fashion“, aneb módou proti módě. To je jeden z důvodů, proč u nás na prodejně www.modalondon.cz nikdy žádné trendy nekoupíte. Na otázky typu: „Jaké trendy, barvy atd. jsou letos v módě?“ Zásadně neodpovídám a otázky tohoto typu mi přijdou přinejmenším hloupé. Tento typ klienta není náš klient, ale klient mainstreamových řetězců jako jsou Zara, Mango, HM atd.
Antifashion
Pojmem anti-fashion označujeme oblečení a úpravy zevnějšku, které jsou explicitně v rozporu s aktuální módou a uznávanými trendy, tím dramaticky měníme stávající pohled na fashion. Anti-fashion outfit může vypadat lhostejně a nebo může mít praktické důvody, tak je tomu v mém případě, i když je tam i trochu lhostejnosti a určité vzpoury, proti tomu, co velké řetězce chrlí za kvanta sezónních záležitosti, bez jakékoliv kvality a designu.
Naše zboží můžete nosit roky a nikdy nevyjde z módy. Tím šetříme vaši peněženku i planetu!
Pro mnoho lidí nejsou móda a neustále se měnící trendy jejich životní prioritou, nebo je dokonce vnímají jako projev stádnosti a konzumního způsobu života, což je i můj případ. Ač jsem fashion vystudovala a živí mě celý život. Právě to je hlavní důvod, proč vám dovážím zboží té nejvyšší kvality, které vydrží roky a nenakupuji odpad, protože tomu opravdu trochu rozumím. U nás si nekoupíte zbytečné kusy za pár stovek, které si v lepším případě oblečete třikrát, mnohdy ani to ne.
Vyznavačem anti-fashion byl např. Steve Jobs, který nosil zásadně jen černý rolák a modré rifle, nebo Mark Zuckerberg se svým šedým tričkem a denimem. Pár takových lidí máme i u nás v ČR, nicméně novodobé „celebrity“ k nim rozhodně nepatří. Většinou se jedná o lidi velmi úspěšné a bohaté, nejen kontem, ale také intelektem, kteří jsou raději v ústraní, než v záři reflektorů a pomyslné slávy.
Mark i Steve měli samozřejmě ve skříni desítky stejných kusů svých oblíbených riflí, roláků a šedých triček v té nejvyšší možné kvalitě. Byl to jejich podpis, razítko, životní postoj.
Některé anti-fashion proudy jsou časem přijaty a začleněny do hlavních módních směrů. Svou roli hraje charisma těch, kteří je oblékají. Na tom, jaké charisma má hlavní představitel konkrétního antimódního směru, záleží asi nejvíc.
V módní branži se dělí anti-fashion na opoziční a funkční.
Opoziční antimóda
Opoziční anti-fashion je součástí revolty proti většinové společnosti a jejím zvyklostem. Styl grunge a Kurt Cobain, který tento charismatický zpěvák skupiny Nirvana a ikona devadesátých let zavedl, jsou příkladem opozičního stylu oblékání.
Funkční antimóda
Když ženy kdysi odmítaly nosit korzety ze zdravotních důvodů a krinolíny proto, že jim bránily vykonávat každodenní činnosti, šlo o racionální přístup a ukázku funkční, nikoliv opoziční antimódy.
Haute couture anti-fashion
Haute couture a antimódní hnutí spolu sice moc nesouvisí, přesto se tento termín anti-fashion používá i v souvislosti s kolekcemi významných haute couture návrhářů, kteří z různých důvodů nechtějí sledovat a následovat módní proudy. Patřila mezi ně např. Vivienne Westwood (1941-2022).
Začátkem devadesátých let pronikl do některých oblastí módního průmyslu nový typ antimódy. Návrháři, kteří byli přesycení přepychovými přehlídkami okázalého konzumu a hvězdnými požadavky supermodelek hledali novou generaci undergroundové kultury. Výsledkem jejich hledání byla Kate Moss, pro jejíž jednoduchý osobitý styl se vžil pojem heroine chic.
Grunge
V devadesátých letech 20. století přišel minimalistický styl, který je proti konzumu. Mladí lidé dávaji přednost jednoduchému oblečení, jako jsou džíny a bílá trička bez viditelné značky. Jedná se o vymezení vůči konzumu a tendenci obklopovat se značkovým zbožím. Ukazují na vlastní hodnotu, nikoliv bohatství. Mít, nebo být! Mého oblíbeného psychologa Ericha Fromana.
Tento minimalistický a lehce ošuntělý styl, který mladí přemýšliví lidé vynesli do ulic, brzy do svých kolekcí převzali i světoví návrháři jako Donna Karan, Anna Sui, Marc Jacobs atd.
Punková antimóda.
První pankáči se objevili na konci sedmdesátých let 20. století v Anglii. Společný měli odpor vůči autoritám, proti kterým se bouřili. Punk byl hlavně životní styl, odreagování frustrace a touha po svobodě.
Vlna rock-n-rollu
Další vlna anti-fashion přišla s příchodem rock and rollu. Nový trend zasáhl především mladé a dospívající. Nosili džíny a jednoduchá trička. Ženy odmítaly typické genderové role a společenská pravidla té doby. Jejich pohled na anti-fashion byl o deset let později základem moderních trendů, jako je punk a grunge.
Flappers
Dějiny anti-fashion v 19. století jsou všem známé. Těžké sukně, korzety, nepraktické boty, velké zdobné klobouky, které omezovaly ženy v pohybu i dýchání, přestože byly v té době považovány za módní a krásné. Flappers patřili ve své době také do antimódy, tímto zdravím místní Flapperky, Pamelu a Niku 😉
Flapperky byly vzdělané a odvážné ženy, často z velmi bohatých rodin, které s velkou chutí kašlaly na konvence a nosily krátké sukně, kalhoty, odhalená ramena, paže i záda, což bylo do té doby nemyslitelné. Byly bohaté, krásné, mladé, neklidné, ztracené a zatracované. Po skončení války bylo hledání smyslu života nový úkol. Nechtělo se jim zakládat rodinu a rodit děti, což trošku připomíná mladé lidi po roce 1989 u nás.
Po traumatech války, u nás nesvobody, se raději věnovaly tanci, zpěvu a rozptýlení všeho druhu. Ekonomická situace byla v té době dobrá a mladí chtěli naplno prožít každý okamžik, cestovat a užívat si.
Anti-fashion po roce 2000
Módních trendů a stylů, které se berou jako mainstream, je dnes bezpočet. Anti-fashion musí přinášet něco opravdu vyjímečného a tím je dnes udržitelná móda.
Udržitelná antimóda
Přelidněnost, znečištění životního prostředí a klimatická krize, to vše získává každý rok více pozornosti. A s povědomím o těchto problémech se šíří alternativní a udržitelné přístupy k módě. Vznikají nové značky, které se zaměřují na udržitelnost a vyrábějí způsobem šetrným pro zaměstnavatele. Vyrábějí z udržitelných materiálů a jejich oblečení se dá nosit několik let.
Tímto směrem jdeme aktuálně u nás na prodejně již pár let a neúnavně jej propagujeme. Mé klientky dobře vědí, že některé zbytečné kusy jim dokonce sama rozmlouvám, což je trochu neoobchodní, ale z dlouhodobého hlediska se nám všem vyplácí.
Co mám ve svém šatníku?
V módě se pohybuji bez přestávky 30let, přibližně od svých 15, kdy jsem ji začala studovat. Každý tedy očekává minimálně poloviční šatnu, jakou měla Carrie Bradshaw ve filmu Sex ve městě.??
ANO, TO CO VIDÍTE NA VIDEU, JE OPRAVDU VŠECHNO!
Za 30 let, kdy se profesně věnuji módě, jsem se dopracovala k minimalistickému šatníku, neboli capsule wardrobe a jsem celoživotní propagátor především funkčního šatníku, který tvořím i svým klientám na míru, dle jejich potřeb a požadavků. Ty máme každá jiné! Rozhodně netvrdím, že můj postoj, styl a skříň je ta jediná správná, tak jednoduchée to není. Můj šatník je extrémní antifashion, jelikož nosím z 90% pouze černou.
Pokud píšu o capsule wardrobe, který klientkám tvořím, tak mluvím především o počtu kusů, neboli ramínek, které ve skříni máte a vzájemném sladění jednotlivých kusů tak, aby vaše skříň tvořila jeden harmonický celek.
Dala jsem si tu práci a kusy, které mám ve skříni pro vás spočítala.
V jedné skříni mám 20 kusů, které oblékám opravdu denně. To je ta černá strana, jelikož můj pracovní dress code je pouze černá, která se samozřejmě prolíná i do volnočasového šatníku. Můj pracovní a soukromý život se tedy prolíná, mám to štěstí, nebo smůlu, že jsem v práci 24/7. Doma se zásadně nepřevlékám do tepláků, nebo něčeho podobného, nemám čas rozdělený na doma a v práci, což má také každá klientka jinak.
Dalších 10 kusů, které nosím občas, ale jsou natolik nadčasové, že je mám roky a v podstatě neměním. Dále vlastním tři malé černé, dvoje společenské šaty a pět šatů na dovolenou. Zbytek je oblečení na sport, kabáty a kožich.
Můj šatník se tedy skládá přibližně z 50 kusů.
CO NEPOTŘEBUJI, TO NEMÁM, A CO NEMÁM, TO ANI NEPOTŘEBUJI.
Ročně si pořídím 10 nových věcí a 10 vyřadím. Dokupuji jen několik kvalitních kusů za rok, které se k sobě hodí a mohu je libovolně kombinovat s tím, co už mám. Jak se pozná minimalistický šatník? Jednoduše! Prostě máte co na sebe. Ušetříte spoustu času, tím, že nestojíte bezradně u skříní a nevíte, co na sebe. Ušetříte spoustu peněz za zbytečné věci, které si dáte často pouze dvakrát. Poprvé a naposledy.
Nebudete mít naprosto nekombinovatelné kusy, které jste si pořídila jenom proto, že byly právě trendy, ale nemáte nic k dokombinování. Nebo byly za super cenu, ve slevě atd…
Má to však jednu podmínku, dámy.
Pokud si máte vystačit s 50 kusy oblečení, musíte si být jisté tím, kdo jste, co děláte a co potřebujete. ❤
Jedině tak si vytvoříte svoji osobní uniformu a svůj jedinečný styl.
Není třeba být za každou cenu „módní,“ stačí být prostě „stylová.“
Stačí být svá a vědět, že vaši hodnotu neurčují značky, ani to, co máte na sobě, ale to, kým jste a jak žijete.
Oblékání a šatník je mnohem komplexnější záležitostí a velmi úzce souvisí s vývojem osobnosti. Pokud máte práci, která rezonuje s vaší duší, tak si ji přenesete na sobě i mimo pracovní dobu. Mít minimalistický šatník je mnohem těžší než mít šatnu jako Carrie Bradshaw. Předchází tomu jeden důležitý krok, tím je nalezení vlastního já. Je třeba nalézt svoji identitu a vytvořit si z ní osobitou značku, kterou se nebojíte ukázat.
Každá jsme jiná, jedinečná! Každá má svůj jedinečný rukopis, otisk prstů i DNA.
Kopie čehokoliv a kohokoliv, bude vždy jen kopie a ta nikoho nezajímá. Styl je velmi silná neverbální komunikace, jen mnohdy netušíte, co všechno vysíláte. Někdy jsou to dost chaotické signály o tom, kdo jste. Pokud ho najdete a zůstanete mu věrná i přesto, že je teď trendy a módní úplně něco jiného, pak máte vyhráno, protože jste sama sebou.
Pokud najdete své pravé JÁ, přestanete toužit po něčem, co k vám nepatří. Bude vám naprosto jasné, kdo jste a budete přesně vědět co vám sedí.